Częstą przyczyną utraty danych z RAID 1 jest uszkodzenie jednego dysku, które skutkuje jego odłączeniem od macierzy. Jeśli kontroler nie zgłosi tego rodzaju awarii, użytkownik nie jest nawet świadomy, że RAID 1 przestał stanowić skuteczną ochronę danych.
Zdarza się, że klient zgłasza się do naszego Laboratorium Danych z macierzą RAID 1 oraz uszkodzonym drugim dyskiem i dopiero wtedy dowiaduje się, że jeden z dysków uległ wcześniejszej awarii i został odłączony. W takich przypadkach może wystąpić wątpliwość, z którego dysku należy odzyskać dane. Jeśli klient nie wie, w jakiej kolejności dochodziło do awarii dysków, należy odzyskać dane z obu dysków, po czym porównać ich zawartość. Niestety, taki sposób odzyskiwania danych z RAID 1 jest niemal dwukrotnie droższy, szczególnie w przypadkach uszkodzeń mechanicznych, kiedy to ustalenie dat poszczególnych plików jest możliwe dopiero po naprawieniu dysków.
Znacznie korzystniej wypada w takiej sytuacji macierz RAID 5 złożona z trzech dysków. W przypadku uszkodzenia dwóch dysków (przy trzecim sprawnym) wystarczy odzyskać dane z jednego uszkodzonego dysku, by otrzymać dostęp do informacji i zbudować macierz RAID 5.
Podczas uszkodzenia mechanicznego dwóch dysków w macierzy RAID 1 decyzja o kolejności odzyskiwania danych należy do klienta.